Projekt rieši komplexnú rekonštrukciu železničnej infraštruktúry v meste Žilina a jeho blízkom okolí. Modernizácia uzla Žilina je jednou z historicky najväčších investícii do železníc na Slovensku, pričom jej prínosom nebude len obnova a skvalitnenie samotnej koľajovej infraštruktúry, ale tiež skvalitnenie dopravného riešenia v celom dotknutom území – či už pre automobilovú dopravu, cyklistov alebo chodcov.
Primárnym cieľom tejto rozsiahlej rekonštrukcie je zmodernizovať technickú infraštruktúru železničnej trate na takú úroveň, aby spĺňala parametre stanovené európskymi dohodami AGC a AGTC (v dohodách sú definované presné požiadavky na dizajn tratí, ich geometriu, či návrhové rýchlosti). Trate Žilina – Čadca a Bratislava – Čierna nad Tisou sú totiž súčasťou tzv. paneurópskeho koridoru, no ani jeden z týchto úsekov európske kritériá nespĺňa. K zmene príde práve modernizáciou celého železničného uzla.
Medzi kľúčové prvky modernizácie patria:
- Zvýšenie traťovej rýchlosti do 120 km/h
- Vylúčenie úrovňových priecestí na hlavnej trati
- Zvýšenie únosnosti železničného zvršku na triedu zaťažiteľnosti D4 UIC
- Priechodnosť železničných mostných stavieb pre zaťažovací vlak UIC-71
- Peronizácia s bezkolíznym – mimoúrovňovým prístupom cestujúcich
- Komplexná obnova a prestavba trakčných vedení
- Zavedenie elektrického ohrevu výhybiek
- Vybudovanie traťových a staničných zabezpečovacích zariadení
Okrem dosiahnutia technických parametrov definovaných v dohodách AGC a AGTC je tiež potrebné odstrániť morálne zastaranú a nevyužívanú železničnú infraštruktúru v ŽST Žilina, v Žilina – zriaďovacia stanica a v ŽST Varín.
Projekt je tiež významným medzníkom pri prechode prevádzky železničných tratí na ekonomicky výhodnejšiu striedavú elektrickú trakciu s jednofázovým systémom 25 kV, 50 Hz a pre plnohodnotný prechod na dispečerské riadenie zmodernizovaných traťových úsekov.
Kľúčové parametre stavby
Celková dĺžka koľají dotknutých modernizáciou: 50 144 m
Protihlukové steny: cca. 11 348 m
Počet výhybiek (nové / spätne vkladané): 165ks / 8ks
Zabudované koľajové lôžko: 149 325 m3
Nástupištia: 1908 m
Zrekonštruované železničné mosty: 8
Nové podchody pre cestujúcich a verejnosť: 8
Nové mosty/lávky pre chodcov a cyklistov: 2
Umiestnenie stavby
Celá stavba má dĺžku približne 14 km v smere východ – západ a 2,3 km v smere sever – juh, a obsahuje 4 železničné stanice: Žilina – zriaďovacia stanica, Žilina – osobná stanica, Žilina – Teplička, a Varín.
V smere západ – východ medzi Strážovom a lokomotívnym depom trasa prechádza cez už nevyužívanú zriaďovaciu stanicu Žilina- zriaďovacia stanica. Ďalej v smere na Košice prechádza cez územie jestvujúcej osobnej stanice a pokračuje v pôvodnej trase dvojkoľajnej trate cez ŽST Varín a končí pred zastávkou Strečno. Dotýka sa a čiastočne zasahuje do koľajiska novej zriaďovacej stanice Žilina Teplička.
V smere na sever od lokomotívneho depa trať prechádza cez rieku Váh v trase pôvodnej železničnej trate okolo Budatínskeho hradu a končí – napája sa na zmodernizovaný úsek trate Žilina – Krásno nad Kysucou.
Navrhovaný stav a vizualizácie
Generálnym projektantom stavby je spoločnosť REMING CONSULT a.s., ktorá okrem projektovej dokumentácie určenej pre stavebné tímy pripravila tiež kolekciu vizualizácií, pomocou ktorých vám môžeme sprostredkovať pohľad na železničnú infraštruktúru v Žiline po dokončení stavebných prác.
- Vizualizácie nájdete v sekcii Galéria
- Videovizualizácie: ŽST Žilina, Strážov
Členenie stavby
Vzhľadom na rozsah stavby a vysoký počet stavebných objektov je projekt organizačne rozdelený na tzv. ucelené časti stavby (UČS), pričom jednotlivé UČS predstavujú samostatne realizovateľné celky umožňujúce vhodnejšie organizovať postup výstavby pri zachovaní prevádzky.
Celkovo je stavba rozdelená na 9 ucelených častí, pričom tri z nich primárne riešia obnovu staníc a medzistaničných úsekov, jedna UČS dostavbu zriaďovacej stanicu Žilina – Teplička, štyri samostatné UČS zmenu trakčnej sústavy a jedna UČS vybudovanie systému riadenia vlakov (ERTMS).