Most vo Varíne s unikátnym riešením železničného zvršku

Pomerne nenápadný a všedný oceľový most ponad rieku Varínka s dĺžkou necelých 60 metrov skrýva technologicky unikátne riešenie železničného zvršku.

Úvodné mesiace aktuálnej stavebnej sezóny so sebou priniesli netradičnú výzvu pre náš stavebný tím. Na obnovenom železničnom moste ponad rieku Varínka bolo potrebné na betónovú platňu osadiť koľaj ešte predtým ako prebehla samotná betonáž platne. Projektový tím v spolupráci s podzhotoviteľmi tak musel vymyslieť spôsob, ako zrealizovať koľaj „levitujúcu“ vo vzduchu, a je zároveň v mimoriadne presnej polohe s presnou výškou a smerom.

Na štandardnom železničnom zvršku s kamenivom sa presná poloha koľaje dolaďuje podbíjaním. Podbitie však na moste s betónovým železničným zvrškom nie je možné, a preto sme potrebovali koľaj uložiť podľa jej presných parametrov ešte pred vyliatím betónu. „Bola to pre nás taká „kreatívnejšia“ úloha a zaoberali sme sa tým priebežne počas celého roka 2021. Spolu s poddodávateľmi a spoločnosťou Brens sme navrhli a vytvorili tzv. rektifikačné zariadenie, ktoré nám napomôže s týmto neštandardným a veľmi presným uložením koľaje pred zabetónovaním,“ povedal riaditeľ stavby Ľubomír Goňo.

Použité rektifikačné zariadenie je vo svojej podstate sústava tyčí so závitmi, ktoré je možné vo všetkých osiach manuálne doťahovať a uvoľňovať, a tým koľajnicu posunúť a zafixovať na určené miesto s veľkou presnosťou. A toto všetko vieme urobiť ešte predtým ako koľajnicové podkladnice spojíme s betónovou platňou a tým znemožníme ich ďalšie posúvanie,“ vysvetľuje koordinátor výstavby Ladislav Mokošák zo spoločnosti STRABAG s.r.o.

Navyše, špecifikum tohto mosta je, že koľaj nielenže kopíruje oblúk, ale je ešte aj v prevýšení – inými slovami, keď sa na most pozeráme v smere na Košice, pravý koľajnicový pás je nižšie ako ľavý. To je zase zapríčinené tým, že osi vlakových kolies nemajú diferenciál. Čiže jedno koleso na náprave nedokáže ísť inou rýchlosťou ako to druhé. A tak je potrebné na zatočenie vlaku nakloniť ho. Preto je koľaj v oblúku naklonená, či technicky správne „v prevýšení“.

Na Slovensku, a pravdepodobne ani v Česku, takáto koľaj – na moste, s takýmito parametrami – zatiaľ nebola nikdy zrealizovaná. Existujú napríklad mosty pre električky s takýmto riešením zvršku, no tie sú spravidla projektované na výrazne nižšie rýchlosti. V prípade tohto mostu však hovoríme o rýchlosti 110 km/h,“ dodáva Mokošák.

Fotogaléria železničného zvršku so zrealizovaním rektifikačného zariadenia

späť na články

Podobné príspevky