Aktuálny stav modernizácie železničného uzla Žilina: veľký rozhovor s riaditeľom projektového tímu

Modernizácia železničného uzla Žilina je už štvrtý rok jedným z kľúčových projektov výstavby nielen v oblasti železníc, ale dopravnej infraštruktúry na Slovensku vo všeobecnosti. Okrem zvýšenia komfortu, bezpečnosti a efektivity železničnej dopravy v dôležitom uzle na trase medzi Bratislavou a Košicami, bude výsledkom rozsiahlych a náročných stavebných prác aj množstvo benefitov pre obyvateľov či návštevníkov Žiliny.

Výstavba odštartovala v Žiline ešte v roku 2021. Koncepcia, podľa ktorej bol naplánovaný postup rekonštrukčných prác, vychádza zo skutočnosti, že železničná doprava – na rozdiel od ciest – neumožňuje vybudovanie dočasných obchádzkových trás, a zároveň neprichádzalo do úvahy obsluhovať takto exponovaný dopravný uzol alternatívnym spôsobom dopravy bez koľajníc. Uzol Žilina tak, ako miesto, v ktorom sa stretávajú paneurópske koridorové trate V a VI, musí byť počas celého trvania prestavby funkčný a výluky, či už krátkodobé alebo dlhodobé, sú naplánované tak, aby bola prevádzka v smere Bratislava-Košice aj Žilina-Čadca vždy zachovaná.

V zmysle tejto koncepcie bola počas prvých rokov projektu vo výluke tzv. párna skupina koľají. Prišlo k ich demontáži a prestavbe – či už v pôvodnej alebo novej polohe – a vlaková doprava zatiaľ fungovala vďaka koľajam nepárnej skupiny. V lete minulého roku (pozn. 2024) prišlo k „prepnutiu“ výluky z párnej skupiny koľají na nepárnu a analogicky sa presunuli aj stavebné práce. To však, samozrejme, neznamená, že by stavebné práce dnes boli hotové len spolovice. Prakticky úplne sú dokončené práce na časti stavby od košického zhlavia ŽST Žilina až po koniec riešeného úseku v katastrálnom území obce Varín. Vďaka zmenám vo vedení trate a jej polohy sme mohli aj priamo v Žiline, a to v pomerne významných rozsahoch, pracovať nezávisle od výluk. Príkladom je úsek trate v Strážove a v okolí zastávky Žilina-predmestie, kde sú už dnes na novom telese dokončené všetky koľaje.

Za štyri roky stavebných prác bolo vybudovaných a sprevádzkovaných mnoho väčších aj menších stavebných objektov a prevádzkových súborov. Tie najviditeľnejšie sú, napríklad, práve nové koľaje párnej skupiny vrátane nových nástupísk ŽST Žilina, nová stanica Varín, viaceré podchody pre peších a cyklistov či rozsiahle protihlukové steny a cestné aj železničné mosty. Viaceré dôležité objekty sú pred dokončením a na ich častiach sa stále pracuje, no ľudia ich už dnes môžu využívať. Hovoríme o podchode medzi ulicou Národná – Uhoľná a novými nástupiskami, alebo tiež ako vyvolaná investícia projektu, o vynovenej autobusovej stanici.

Dnes, v úvode roka 2025, prebiehajú stavebné práce v plnom tempe práve na spomínanej nepárnej skupine koľají – predovšetkým v miestach, ktoré boli vlakovou dopravou plne vyťažené v prvej fáze projektu. Bližšie informácie o aktuálnom stave prác a výhľade na nadchádzajúci rok Vám prinášame prostredníctvom rozhovoru s riaditeľom projektového tímu Ľubomírom Goňom.

Ľubomír Goňo, riaditeľ projektového tímu

Stavebné práce v rámci projektu modernizácie železničného uzla Žilina prebiehajú už viac ako štyri roky. Váš projektový tím, rovnako ako stavebné tímy jednotlivých členov Združenia pod Dubňom, začal s prácami v úvode roku 2021 a aktuálne sme na prelome zimy a jari 2025. Čím bude piaty rok špecifický?

Zrejme už len tým, že z pohľadu prác na objektoch týkajúcich sa železničných tratí, pôjde v zásade o posledný rok výstavby. Na rok 2026 síce máme naplánované prepínanie trakčnej sústavy, no to si zrejme necháme na samostatnú otázku. Okrem toho nám potom ostane len dobudovanie cestného nadjazdu ponad koľajisko ŽST Žilina a s ním súvisiace stavebné objekty. No koľaje, nástupiská, železničné mosty aj podchody, plánujeme do konca aktuálneho roka dokončiť.

Špecifikom nadchádzajúceho roka, hoci čiastočne to platilo už aj minulý rok, je možno aj to, že drvivá väčšina prác už bude prebiehať v centre Žiliny. Hlavne v prvých fázach projektu prebiehali práce skutočne intenzívne od Strážova až po Strečno, respektíve Varín, ale postupne sme sa prepracovali do centra a srdca celého projektu, a tým je osobná stanica v Žiline a jej okolie. V júli 2024 sme preberacím konaním formálne ukončili práce na sekcii 1., čo sú UČS 54, UČS 55 a UČS 56, a teda v zásade celá časť projektu od košického zhlavia ŽST Žilina až po koniec riešeného úseku medzi obcami Varín a Nezbudská Lúčka. Máme tam ešte nejaké práce malého rozsahu, ktoré vyplynuli z rokovaní medzi dotknutými samosprávami a investorom hlavného projektu, teda spoločnosťou ŽSR. Ide však len o malé stavebné úpravy a zlepšenia nad rámec pôvodného projektu. Inak už sa naozaj sústredíme len na priestor v meste Žilina.

Ešte predtým, ako sa detailnejšie pozrieme na plány pre rok 2025, sa skúsme – v krátkosti – ohliadnuť za rokom 2024.

Minulý rok bol pre náš projektový tím veľmi hektický a pre samotný projekt veľmi dôležitý. Podarilo sa nám splniť jeden z najdôležitejších míľnikov celej stavby, ktorým bolo dokončenie prác na párnej skupine koľají a príprava nových nástupísk 3 a 4 pre odovzdanie do predčasného užívania. Takisto treba spomenúť dočasné nástupisko „U“, ktoré slúži na obsluhu rýchlikov z a do Bratislavy. Nové nástupiská – a samozrejme nové koľaje – sa od augusta využívajú, cestujúci sa na nich dostanú cez predĺžený podchod medzi ulicami Národná a Uhoľná, máme v ňom nové výťahy, novú dlažbu, obklad aj prestrešenie schodiska. Uvedomujeme si, že Žilinčania, ako aj návštevníci mesta, musia v súvislosti s našou stavbou znášať dlhodobo znížený komfort, napríklad práve pri cestovaní vlakom, no verím, že už aj teraz začínajú ľudia vďaka novým nástupiskám či podchodom pociťovať postupné zlepšovanie podmienok pre cestovanie.

V smere na Čadcu sme uviedli do prevádzky nanovo vybudovaný železničný most ponad Váh a otvorená bola nová koľaj spájajúca zastávku Žilina – predmestie s hlavnou osobnou stanicou. Výrazný progres sme vďaka nasadeniu stavebného tímu spoločnosti Eurovia zaznamenali v priestore uzla Kysucká, predovšetkým na hlavnom objekte, ktorým je, prirodzene, železničný most.

Poďme sa teda pozrieť podrobnejšie na rok 2025.

Ako som spomínal, máme naplno rozbehnuté výlukové práce na nepárnej skupine koľají. Uzatvorené boli nástupiská 1,2 a 5, 6 a 7, a práve sem aktuálne sústreďujeme väčšinu prác. Mimo priestoru ŽST Žilina máme rozpracované dva pomerne veľké mosty, jeden v Strážove ponad rieku Rajčianka, a jeden v Budatíne ponad Váh. V oboch prípadoch je hlavný nosník oceľový, aktuálne ich jeden zo subdodávateľov zhotovuje a v letných mesiacoch budú na svoje miesto vysunuté (most ponad Váh), resp. osadené žeriavom (most cez Rajčianku).

Prvý kľúčový stavebný míľnik tohto roku nás čaká v závere apríla, kedy bude ukončená výluka na trati Žilina – Rajec. Dovtedy musíme mať dokončené práce na moste Kysucká vrátane výhybiek, keďže v týchto miestach má trať novú konfiguráciu koľají, a tým pádom je nanovo riešené aj ich napojenie. Táto trať bola vo výluke od 30.9.2024, cestujúci museli využívať náhradnú autobusovú dopravu, takže aj v kontexte dopadu našich prác na ľudí sme radi, že bude táto výluka ukončená. Mimochodom, známy a medializovaný prípad vykoľajeného českého vlaku Pendolino sa týkal práve pôvodných výhybiek v týchto miestach. Výhybky tu budú nové, takže je to opäť ďalší podstatný krok k lepšej a bezpečnejšej vlakovej doprave v Žiline, čo je zároveň zásadným cieľom aj pre ŽSR. Pokračujeme aj v prácach na budove CRD, teda budove riadenia dopravy, ako aj podchodu, ktorý do nej ústi. Jeho súčasťou bude aj eskalátor a výťahy, ktorými sa budú cestujúci môcť dostať na jednotlivé nástupiská.

Ďalší veľký a dôležitý stavebný míľnik bude v zásade až 12. december, kedy bude ukončená výluka nepárnej skupiny koľají, a tým pádom budú takmer všetky práce na železničnej infraštruktúre v tejto oblasti ukončené.

Spomínali ste, že okrem prác súvisiacich s objektom cestného nadjazdu ponad koľajisko stanice, ostáva na rok 2026 aj zrealizovať prepnutie trakčnej napájacej sústavy z doterajšej jednosmernej na striedavú. Poviete nám o tom viac?

Pokúsim sa najprv o stručný úvod do problematiky, a potom si môžeme povedať pár viet o tom, čo to znamená pre projekt uzol Žilina.

Železničná sieť na Slovensku využíva dva hlavné trakčné systémy. Na väčšine elektrifikovaných tratí na západe a juhu krajiny sa používa 25 kV striedavý prúd, zatiaľ čo sever a východ krajiny, vrátane časti dotknutého koridoru medzi Žilinou a Košicami, funguje na jednosmernej napájacej sústave. Trakčný systém s jednosmerným prúdom je akýmsi pozostatkom historickej príslušnosti k východnému bloku a používal sa z dôvodu lepšej efektivity pre ťažké nákladné vlaky. Trakcia so striedavým prúdom, ktorá je efektívnejšia a šetrnejšia, sa používala v západnej Európe a u nás je trend postupného prechodu práve na tento systém. V smere od Bratislavy je rozhranie medzi striedavým a jednosmerným napájaním aktuálne v Bytči a my ho v rámci projektu modernizácie uzla Žilina posunieme do Strečna.

Ide o dôležitý krok v rámci modernizácie železničnej siete – trakcia so striedavým prúdom má nižšiu spotrebu elektrickej energie, a čo je možno ešte dôležitejšie, výrazne menším problémom sú tzv. bludné prúdy, ktoré poškodzujú železobetónové a oceľové konštrukcie v blízkosti tratí. Minulý rok zrealizovalo naše združenie posunutie rozhrania jednosmernej a striedavej trakcie z Púchova do Bytče, onedlho, na prelome marca a apríla, prejde na striedavú trakciu úsek z Bytče do Strážova a veľký posun do Strečna máme naplánovaný na prvý kvartál roku 2026.

Prepnutie trakcie na úseku z Bytče do Strážova dokážeme zrealizovať prostredníctvom krátkodobej výluky a využitia druhej koľaje, vďaka čomu bude dopad prác na plynulosť dopravy relatívne malý. Avšak zmenu trakcie v hlavnej časti uzla Žilina, tzn. od Strečna po Strážov, resp. od Strečna po Budatín, nebude možné realizovať po častiach. No a to znamená, že 14 dní, zatiaľ bez presného termínu, no v prvom kvartáli roku 2026, nebude môcť do Žiliny vojsť, ani Žilinou prejsť, žiaden rušeň poháňaný elektrickou trakciou. To sa týka všetkých dopravcov vrátane tých najväčších, akými sú ZSSK či CARGO. Počas dvoch týždňov budú musieť byť nasadené dieselové rušne, zabezpečené náhradné autobusové spojenia, a podobne. Bude to určite náročné, cestujúci to určite pocítia, no je to vec, ktorú musíme zrealizovať a nie je možné sa jej vyhnúť.

My ako zhotoviteľ stavebných prác, ŽSR ako správca infraštruktúry, dopravcovia a ďalšie dotknuté strany budeme pokračovať v príprave a plánovaní tejto činnosti. Prepínanie trakcie už pripravujeme a veríme, že vzhľadom na dostatok času bude všetko adekvátne nielen naplánované a pripravené, ale aj odkomunikované. Relevantné informácie sme pripravení poskytnúť aj my, no asi nie je dôležité tak spraviť v rámci tohto rozhovoru.

Presne tak – skúsme sa vrátiť z roku 2026 naspäť do aktuálneho roku. Čo čaká Žilinčanov počas nadchádzajúcich necelých 10 mesiacov?

Keďže sme o železničnej infraštruktúre už rozprávali dosť, tak predpokladám, že otázka mieri k cestným obmedzeniam a vo všeobecnosti k časti stavby mimo železnice. Tým pádom sa ideme rozprávať hlavne o cestnom nadjazde spájajúcom ulicu 1. mája s Ľavobrežnou a o podjazde Kysucká.

Ja by som rád ľuďom, ktorí v Žiline nie sú zorientovaní, vysvetlil, že z funkčného hľadiska sú podjazd Kysucká a budúci nadjazd veľmi príbuzné a spájajú centrum mesta s Ľavobrežnou ulicou, resp. s ulicami pri futbalovom štadióne. Pôvodná základná koncepcia výstavby bola taká, že najprv sa vybuduje a sprístupní nový most, aby sme mohli uzavrieť podjazd, a zároveň prestavať železničný most, ktorý je priamo nad ním. Tento koncepčný návrh sa, bohužiaľ, nepodarilo premeniť na skutočnosť, keďže sa nášmu objednávateľovi nepodarilo odovzdať všetky stavebné objekty. Vzhľadom na dôležitosť a komplikovanosť nadväznosti jednotlivých prác na železničnej infraštruktúre sme museli pristúpiť k uzavretiu podjazdu na Kysuckej aj napriek tomu, že nadjazd ešte nie je funkčný.

Práce súvisiace s podjazdom (vrátane samotného železničného mosta) idú aktuálne v maximálnom možnom tempe, pretože do konca mája potrebujeme sprístupniť chodník podjazdu pre peších z dôvodu konania futbalových majstrovstiev Európy hráčov do 21 rokov. Zároveň potrebujeme dokončiť cestu v podjazde a obnovu priľahlej križovatky Kysucká – Hviezdoslavova – Sasinkova – Kálov, aby nám mesto Žilina umožnilo začať s obmedzeniami, a tým pádom aj prácami pri autobusovej stanici.

Práce na samotnom cestnom nadjazde sú aktuálne v miernom útlme, keďže nosná konštrukcia jednej jeho časti je hotová a pre ďalší postup potrebujeme zrealizovať sériu prekládok a iných stavebných objektov práve pri autobusovej stanici.

Skvelé, tým sa celkom prirodzene dostávame k ďalšej otázke. V akom stave je aktuálne autobusová stanica?

Jej rekonštrukcia bola rozdelená na dve časti, pričom prvú z nich, ktorú tvorí systém dispečingu a budova dispečingu, nerealizuje naše združenie, a druhú časť, ktorú tvorí samotná plocha stanice vrátane zastrešenia, osvetlenia, nástupísk a osvetlenia, realizovalo (prostredníctvom subdodávateľa) naše združenie. Práce máme dokončené zhruba na 85 percent a ostáva nám zrealizovať rampy pri vstupe, časť mobiliáru pre cestujúcich a napojenie stanice na systém dispečingu. Obe časti rekonštrukcie, teda nielen tú našu, plánujeme dokončiť do konca júna.

Keď už spomínate jún, uzavrime rozhovor témou, ktorú ste v krátkosti už spomenuli – futbalové majstrovstvá Európy hráčov do 21 rokov. Ovplyvní konanie tohto podujatia práce vašich stavebných tímov?

Žilina bude hostiť tri zápasy skupinovej fázy a jeden štvrťfinálový duel. Všetky zápasy v Žiline sa odohrajú počas júna a v tomto čase mesto neumožní v centre, ani v okolí futbalového štadióna, žiadne obmedzenia dopravy kvôli stavebným prácam. To sa, samozrejme, týka aj našich prác a v zásade to znamená, že s prácami na nadjazde (a nadväzujúcich objektoch) začneme až po odohratí „žilinských“ zápasov v rámci majstrovstiev.

Do začiatku turnaja musíme zapracovať na oprave Uhoľnej ulice, keďže tá sa nachádza v tesnej blízkosti futbalového štadiónu a ako som už spomínal, tiež na umožnení pešieho prechodu po Kysuckej. Naše stavebné tímy zodpovedné za dotknuté stavebné objekty, k termínom pristupujú zodpovedne a som presvedčený, že tak, ako budú mať majstrovstvá minimálny dopad na nás, rovnako budú mať aj naše práce minimálny dopad na návštevníkov a fanúšikov.

Pozn.: Rozhovor vznikol v závere mesiaca 02/2025. Širší výber fotografií z výstavby nájdete v sekcií GALÉRIA.

Podobné príspevky